bubbles-in-marokko2023.reismee.nl

We zijn weer onderweg. Welkom op ons Reislog.

Hallo en welkom op ons reislog!

We zijn vertrokken voor onze najaarsreis 2023; plan: via Frankrijk en Spanje met de ferry naar Marokko.

5 Jaar geleden reisden wij voor het laatst door Marokko. Door allerlei omstandigheden en de corona-pandemie was een bezoek aan Marokko een paar jaar niet mogelijk voor ons. Recent werd het gebied dat we in 2018 bezochten getroffen door een aardbeving met desastreuze gevolgen voor de bewoners. Marokko is echter een groot land en veel mensen zijn groot-deels afhankelijk van het toerisme. Wij zijn niet van plan in de buurt van het rampgebied te reizen, maar willen de andere inwoners van dit mooie land ook hun bestaan niet moeilijker maken dan het al is.

Maandag 2 oktober 2023:Vanmorgen op tijd van huis vertrokken, Antwerpen zonder oponthoud gepasseerd, dus in recordtijd door België heen. Net na 13.00 kwamen we aan op de camperplaats in Arras. Onverwacht druk daar, nog 3 plekjes. Ons geïnstalleerd en naar het centrum gegaan voor een bezoek aan een terrasje en een reservering bij een restaurant voor dezelfde avond. We zijn naar het centrum gegaan met La Citadine, het gratis busje dat rondjes rijdt om toeristen vanaf bepaalde (parkeer)plekken naar het centrum (en terug) te vervoeren. Een hele mooie gratis voorziening; de opstapplaats is op een steenworp afstand van de camperplaats. Gezellig druk in de stad, zo te zien weinig toeristen en toen we terug kwamen op de camperplaats was die “Complet”. Heel veel Fransen op de camperplaats, een paar buitenlanders. We zijn gaan eten bij “L’Assiette au Boeuf” op de Grand’ Place; gezellig, lekker en betaalbaar. Op maandag zijn ook hier veel restaurants gesloten. Het was best warm vandaag en ook in de avond koelde het niet af.

Dinsdag 3 okt. 2023:Ook vannacht bleef het erg warm, wel viel er af en toe een buitje en stormde het een tijdje. Verder was het heel stil in de nacht. Vanmorgen wilden we voor we Arras verlieten eerst tanken, meestal is de pomp van Leclerc de goedkoopste, deze keer vonden we een lege dieselpomp. Toen verder naar de Carrefour, die had wel gewoon diesel in de pomp. Bij Amiens de A16 genomen, een tolweg richting Parijs, veel minder druk dan de A1. Sinds afgelopen zomer bezitten we een tolkastje voor de tolwegen. Je registreert je kenteken van je vervoermiddel en de tolpoorten gaan voor je open als je aankomt rijden. Het te betalen bedrag wordt eind van de maand automatisch van je rekening afgeschreven. Nadeel: geen idee wat een ritje tolweg kost. Portugal en Turkije toonden op een scherm naast de uitrit het verschuldigde bedrag., zo niet de Fransen.

Net ten Zuiden van Arras passeren we een enorm veld met enthousiast bloeiende zonnebloemen. Late roeping? In elk geval een mooi gezicht. De meeste zonnebloemen zijn uitgebloeid en verdord, klaar om geoogst te worden. Zowiezo zijn de meeste velden leeg, de oogst is binnen. Alleen de verdroogde maisplanten op veel velden moeten nog geoogst.

Het is inmiddels flink afgekoeld en af en toe vallen er wat regendruppels. Bij Rambouillet gaan we even een broodje eten en een kleinigheid halen in een grote supermarkt. De supermarkt is erg modern, vooral zelfscankassa’s en maar een paar reguliere kassa’s. Bij die laatsten stond een lange file. Dan maar even hulpeloos kijken bij een scan-kassa. Een dame van de supermarkt schiet onmiddellijk te hulp en ik sta snel buiten met mijn spulletjes.

Bij Chatellerrault is het tijd om diesel te tanken, maar ook die pomp heeft geen diesel(meer?), de pomp ernaast in hetzelfde tankstation levert gelukkig wel diesel. Er sluit een camper achter ons aan, die stond eerst ook bij de lege pomp.

Veel kilometers gereden vandaag, lekker gaan eten bij “La Taverne” in Chasseneuil au Poitou en daarna voor de nacht naar Lac-de-Sint-Cyr. Ruim voldoende plek op de camperplaats, maar de Fransen hebben ook hier bijzondere rechten, ze stonden met meerderen dwars en namen zo 2 plekken per camper in beslag.

Woensdag 4 oktober 2023: Vannacht was het buiten doodstil en erg koud. Vanmorgen toen de zon opkwam werd het erg mistig, na een uurtje verdween de mist weer. Vandaag naar een camping bij de Spaanse grens gereden. Langs de N10 zijn veel druivenvelden, maar alle druiven zijn al geoogst. Net na Bordeau kwamen we terecht in een lange file. Verkeersinformatie meldde de file niet. Misschien om te drukke sluiproutes te voorkomen? De zon scheen en het was best warm om stil te staan. Het lijkt erg droog hier, daar waren op het land wed gewerkt verschenen grote stofwolken. Aangekomen op de camping viel de drukte mee. Helaas is het campingrestaurant gesloten op woensdag, dus ons eigen maal bereid. Vandaag ook Wereld dierendag, dus een extra botje voor Bubbles, die zonder te klagen met ons meereist in de bench.

De route door Marokko is uitgestippeld, maar kan elke dag worden aangepast.

en wil je precies weten waar we zijn: https://www.polarsteps.com/MartineWinkelmolen/8916064-marokko-2023.

Wij zien je graag terug op ons reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met ons meereist!

Groetjes,

Martine en Thieu

Wim

Bedankt voor jullie reisverslag het is weer mooi en duidelijk.
Goede reis. Gr. Uit Tholen.

dirk van Woerden

dwvanwoerden@gmail.com