bubbles-in-marokko2023.reismee.nl

Weer in Europa en op weg naar huis

Dinsdag 21 november 2023:Hoe meer we naar het noorden reizen, hoe langer het ’s-Morgens donker is en hoe eerder zon onder gaat. Vanmorgen om 8 uur was het bewolkt en nog donker. We hebben ontbeten, nog wat opgeruimd en zijn tegen elven vertrokken richting Tanger Med (haven). Het eerste deel hebben we route National N1 gereden. Er wordt langs de kust veel gebouwd, maar er staan ook half afgebouwde complexen die er verlaten erbij liggen. Er is een brede duinstrook en net ten zuiden van Tanger werd er door heel veel mensen gevist. Er werd in de riviermonding gevist maar ook in wat zoutwaterpoelen die overblijven bij eb. Iets verder van de kust is het groen en is er veeteelt en landbouw. Net na enen bereikten we de haven. De havenformaliteiten verliepen traag en namen mede daardoor veel tijd in beslag. Eerst parkeren en naar het loket van de ferrymaatschappij lopen om in te checken. Daarna verder naar de paspoortcontrole om je uitreisstempel te krijgen, die ambtenaar had geen haast. Vervolgens het volgende loket: het bewijs vergaren dat je auto of camper weer netjes met jou het land verlaat, dat ging snel. Dan de volgende rij: aansluiten om door de scanner te gaan. Eigenlijk komt de scanner voorbij 6 auto’s tegelijk. Volgende halte is de drugshond. Vervolgens op naar de juiste kade. Voordat je daar bent wordt je ticket nogmaals gecontroleerd en vertelt de controleur naar welk kadenummer je moet. Hij noemde en herhaalde een niet bestaand nummer, we konden de juiste kade niet vinden. Aan het eind van alle kades was er een vriendelijke bewaker die ons de juiste wees. Aansluiten in de wachtrij. Er was overigens maar een korte wachtrij. Naast onze wachtrij was een cafeetje, er was voetbal op tv en veel meelevende chauffeurs aan de geluiden te horen. De Ferry kwam op tijd, maar voordat iedereen inclusief de vrachtwagens aan boord waren, vertrokken we meer dan een uur te laat. Ook bij het oprijden van de boot nogmaals controle en de drugshond, dat houdt natuurlijk een vlotte boarding tegen. Om Half zeven reden we in Algeciras de ferry af en douane en havenpolitie zwaaiden de meeste personenvoertuigen alleen maar uit, zo ook ons. Alle documenten lagen klaar voor de douane, inclusief het hondenpaspoort, maar er was niemand die naar Bubbles vroeg, laat staan om haar inentingen. We zijn naar een grote parkeerplaats in het winkelcentrum van Los Barrios gereden om te overnachten. Er staan minstens 30 andere campers om te overnachten. We hebben wat te eten gehaald bij de aanpalende Mercadona supermarkt.

Woensdag 22 november 2023:Al op tijd begon het verkeer weer te bewegen rond de parkeerplaats. Na het ontbijt zijn we naar Jerez de Frontera gereden. Onderweg hebben we een bezoek gebracht aan een Karthuizerklooster uit de 15e eeuw, gebouwd in laat Gotische stijl. Het is een klooster met een opvallende toegangspoort, mooie gevels en een prachtige kapel. Je kon alleen de mooie kapel bezoeken. Ze hadden ook een winkeltje waar honing etc. verkocht werden. Er waait een harde wind, maar het is zonnig en droog. We Staan op een luxe camperplaats aan de rand van de stad en bij een groot winkelcentrum. Met de fiets naar het centrum, een tocht van ong. 3 km. We moesten hier en daar wel lopen want de route naar het centrum is niet echt vlak. Jerez heeft wel een mooi oud centrum met veel kerken, veel hele smalle mooie straatjes en heel veel pleintjes. De Kathedraal is groot een heel mooi in zijn eenvoud: geen overdaad, gebouwd in de 12 eeuw, maar heeft in de 17e eeuw flinke aanpassingen gekregen waardoor de bouwstijl een mix is geworden van barokke, gotische en neoklassieke stijl. Er is een kleine binnentuin. Er is een ruimte gewijd aan Maria, daar staat een soort alternatieve kerststal met taferelen van alle bevolkingsgroepen van de wereld. Naast de kathedraal staat een enorme klokkentoren. De stad heeft nog veel meer mooie gebouwen, maar die zijn voor een volgend bezoek. De stad is al ruim voorzien van kerstverlichting.

Vrijdag 24 november 2023:Gisteren zijn we vanuit Jerez de la Frontera naar de camping van Dos Hermanas gereden. Het was niet druk op de camping, de meeste gasten waren ook hier Duitsers. De temperatuur was prima: 20 graden, zon, geen wind. Onze laatste dag alvorens de zomerkleding te verruilen voor winterkleding en dichte schoenen. Gelukkig is mijn teen nu genezen, anders waren dichte schoenen lastig. Vanmorgen op tijd vertrokken voor een lange rit naar Salamanca. Het was om 8 uur nog best donker, dat is weer wennen. De rit naar Salamanca liep voorspoedig. Zonnig, weinig wind en weinig verkeer. Het lijkt hier de laatste weken ergens toch flink geregend te hebben, het landschap ziet mooi groen, hier en daar zelfs water in de slootjes. Het stuwmeer van Ba?os lijkt veel meer water te bevatten dan 7 weken geleden. De camping bij hotel Rio heeft voor de nacht 5 gasten, waarvan 1 Engelsman, 1 spanjaard en 3 Nederlanders, ons meegeteld. Deze keer geen Duitsers. Het is duidelijk herfst nu, veel bomen hebben mooi gekleurde bladeren. Het was hier wel zonnig, maar vanmiddag was het 10 graden, die temperatuur daalde in de schemering al snel naar 1 graad. Voor het eerst sinds lang verwarming aan. Er is hier voor morgen langdurig mist voorspeld, dus morgen verder naar Burgos, maar daar is de temperatuur hetzelfde.

We hebben al wekenlang een lek van de vloeistof van de stuurbekrachtiging. We moesten af en toe bijvullen, maar nu lijkt het lek groter te worden. Tijd om in Nederland goed te laten nakijken.

Er rest ons nu nog de reis naar huis, zal nog een kleine week kosten.

We wisten niet precies wat we na 5 jaar afwezigheid konden verwachten in Marokko. We hebben weer heel erg genoten, de weken vlogen om. Er is hier en daar wel wat veranderd. Het noorden(Rif) en de kleine woestijn- en bergdorpen lijken nauwelijks veranderd, de mensen zijn er veelal nog net zo arm, de ezel is nog steeds een belangrijk vervoermiddel. Wel wordt er op veel plaatsen veel gebouwd. De wegen zijn over het algemeen heel goed, enkele uitzonderingen daargelaten. Kleinere restaurantjes zorgen nog vaak voor vers eten, je bestelt en iemand holt onmiddellijk naar de juiste zaakjes voor de benodigde ingrediënten.(vlees, groenten, etc.)

Aan de kust, en in de grote steden wordt heel erg veel nieuwbouw gepleegd. Aan de kust worden veel (veelal koop)appartementen gebouwd. Het autoverkeer is in de steden fors toegenomen, evenals de scootertjes, de echte stinkbrommertjes zijn zeldzaam geworden, evenals de stokoude Peugeot- en Mercedes taxi's.

De grote weekmarkten met veehandel en groenten bestaan nog steeds en worden druk bezocht en veevervoer vindt nog steeds plaats in open pickups of in een bak boven op een bus.

We vonden de prijzen niet veel gestegen, de door ons bezochte campings leken kwalitatief wat verbeterd.

Opmerkelijk: wisselgeld krijgen was geen probleem, opeens heeft iedereen kleingeld, zowel briefjes als munten. Er moet voornamelijk contant betaald worden, als er al een pinautomaat is, werkt ie niet.

Tot onze verbazing kregen we weer heel erg veel positieve reacties van Marokkanen op onze schildering op de motorkap.

Alle lezers bedankt voor het meereizen.

Dirk

Super verhaal.
Ik verheug mij er enorm op om in november 2024 ook deze reis te maken.
Maar hier in Nederland is het snert weer dus kon je beter in Marokko blijven.
Ik wens jullie ook veilige thuis reis.

Nellie

Prachtig verhaal en goed thuis

Godelive

Mooi verhaal van.? Reis naar Marokko zit er er weer op. ?

Ton

Dankjewel