bubbles-in-marokko2023.reismee.nl

Sidi Kaouki, Essaouira, Ounagha

Donderdag 9 november 2023:Het lijkt wel of campings in Marokko tegenwoordig fors bezuinigen op campingverlichting en warm water. Vanmorgen dus weer een koude douche. Dat hoorde niet volgens de receptie, maar daar had ik niks aan. Via de N1, een kustweg, soms door bergachtig gebied naar Sidi Kaouki gereden. Bij Tamri zijn grote bananen plantages. Na Tamri passeerden wij een soort hutten van palen en doeken in de duinen, er lagen grote hopen schelpen rond die hutten. Het lijkt erop dat daar de mosselen van hun schelp ontdaan worden.

Een paar keer zagen we kuddes geiten die in Arganabomen waren geklommen. Er stonden ook veel stalletjes langs de weg waar je Argana olie kon kopen. Arganaolie is een duur product door de intensieve winning. In een dorpje was markt en dus een drukte van belang. Moeilijk om te rijden want de mensen lopen zonder te kijken over de weg en een auto kan zomaar opeens gaan rijden. We zijn even gestopt om brood te kopen. Hoewel er baguettes in de vitrine lagen kreeg ik die niet, Ik kon wel standaard rond brood krijgen.

Sidi Kaouki is een klein kustdorp maar wel een surfers oord. Het was dan ook druk met surfers. Op het strand waren kamelen om op te rijden, evenals paarden. Quads waren ook te huur. Er stond wel een heel harde wind. Er zijn een paar restaurantjes en een paar Auberges. We dachten op een soort camping met een minimum aan voorzieningen, maar mooie plek te gaan, maar die locatie konden we niet vinden. We staan nu op een camping waar overdag bouwwerkzaamheden zijn. Er zijn hier erg weinig kampeerders, ook de buurcamping heeft weinig gasten. We telden vanmiddag minstens 11 zwerfhonden. Sommigen hebben een oormerk, maar niemand weet te vertellen waarom. Tevens zijn er heel erg veel thuisloze katten. Soms zijn het nog maar een paar weken oude katjes. Er liepen ook een aantal ezels te zwerven. Nooit eerder ezels zonder thuis gezien, er was ook een baby ezel bij.

Vanavond was de zonsondergang wel heel erg mooi. Het was ook druk op het strand met kijkers en ruiters.

Vrijdag 10 november 2023:Vanmorgen kregen we toen we ons ontbijt al op hadden 2 broden van de camping bewaker, was al de tweede camping waar we gratis brood kregen. Toen we om 10.00 weg reden was er nog nauwelijks iemand op straat en al helemaal niet op het strand. We wilden Essaouira bezoeken alvorens naar de volgende camping te rijden. Dat bezoek is niet gelukt, Essaouira wil geen campers in de stad zien, geen campers op parkeerplaatsen, ook niet in de buitenwijken. We durfden de camper met Bubbles erin niet te parkeren bij de Carrefour, er is daar geen parkeerwacht, overigens mag daar ook geen camper langer staan dan nodig voor boodschappen. Dan maar door naar de camping in Ounagha. Daar vonden we een plekje op gras, jawel, voor het eerst sinds we dit najaar in Marokko zijn is er gras. Er staat hier een Frans stel die een paar schildpadden hebben gevonden op de autoweg en die toen maar meegebracht hebben naar de camping. Als zij naar huis gaan blijven de schildpadden op de camping wonen en zorgt de tuinman voor de beesten.

De olijvenoogst is nog niet helemaal klaar, vanmiddag klommen 2 campingmedewerkers met een lang stok in een olijfboom om tegen takken en bladeren te slaan, zodat de olijven vallen. De gevallen olijven worden dan weer opgeraapt en verzameld in een zak.

In Ounagha is een brede doorgaande weg, maar verder lijkt de tijd hier te hebben stilgestaan. Een heel belangrijk vervoermiddel is een soort huifkarretje getrokken door een paardje. Je kunt er mensen en spullen mee vervoeren.

Zaterdag 11 november 2023: Vanmorgen zijn we met de campingtaxi naar Essaouira gegaan. Onderweg moeste we stoppen omdat een kudde dromedarissen beladen met takken de weg overstak. De vissershaven in Essaouira bleek een tegenvaller: in vroeger jaren was het in dat haventje in de ochtend een drukte van belang: veel stalletjes met visverkoop en wat souvenirverkoop. Nu wordt er volop gebouwd en zijn er maar 3 stalletjes met visverkoop. Voor de toeristen niks meer te zien en beleven. Een paar vissersbootjes moeten het water in, dat gaat moeizaam met alleen mankracht, maar met vereende krachten lukt het een aantal mannen het bootje van de helling af het water in te slepen en duwen. We slenteren wat door de smalle straatjes vol met winkeltjes en spul voor de vele toeristen die er vandaag toch weer zijn al is het november. We eten ergens een hapje en om half vier worden we op de afgesproken plek weer door de taxi opgehaald. Terug op de camping zijn we afgebrand, maar veel rust heerst daar niet. Er rijden 9 Italiaanse campers het terrein op, een groep met begeleiding die onmiddellijk na aankomst een gezamenlijke briefing hebben.

We zijn gaan eten bij een lokaal restaurantje, simpel maar smakelijk, ze deden heel erg hun best om het ons naar de zin te maken. We moesten 8 euro afrekenen. Toen we terugkwamen op de camping werden we door onze Engelse buren uitgenodigd voor een drankje en een praatje. Gezellig.

Zondag 12 november 2023:Vanmorgen zijn de Italianen op tijd weer vertrokken en zijn wij met de campingtaxi naar de grootste weekmarkt van de regio gegaan.

Het is een hele grote drukke markt verdeeld over een paar aanpalende terreinen. Er werden veel verse groenten en fruit verkocht, koeien, stiertjes, geiten, en schapen. Verder de gebruikelijke spullen zoals huisraad, keukengerei, matten, kleding etc. Er was een veld met tenten en daarin de kapper actief. De kapper knipt en scheert en allemaal hadden ze klanten. Er waren amper vrouwen op de markt, overal mannen, de mannen kopen dan ook de lingerie en kleding voor vrouw en kinderen. Er ging een vlindertje op een biet zitten en ik maakte er een foto van. Vervolgens wilde de eigenaar van de biet geld omdat ik een foto had gemaakt, maar dat feestje ging niet door.

Terug op de camping hebben we maar een dutje gedaan en ”Bubbles” gekamd en geborsteld, is die voorlopig ook weer netjes. Onze vandaag gearriveerde buurman gaf een van de hele jonge zwerfkatjes een blikje tonijn op een papiertje; het beestje heeft alles opgegeten en het papiertje eindeloos afgelikt. Ze is daarna heel tevreden zichzelf gaan wassen.