bubbles-in-marokko2023.reismee.nl

Aourir

Maandag 6 november 2023: Vannacht is de stevige wind een heuse storm geworden. Vanmorgen was het bewolkt en er waren hoge golven in de zee. Na het ontbijt zijn we losgekoppeld van de elektra en vertrokken richting Agadir.

De weg tussen Tiznit en Agadir is mooi 4 baans. Er was ook een snelheidscontrole met lasergun, we kunnen niet zo hard, dus geen probleem. Onze drankvoorraad was toe aan aanvulling, deze keer dan naar de Atacadao bij Ait Melloul omdat die veel parkeerruimte heeft. De winkel is een soort pakhuis van grote hoeveelheden, maar gelukkig kun je er ook gewoon een pakje boter kopen. Alcoholische daranken is een ander verhaal. Bij navraag werden we door een bijzonder vriendelijke medewerker verwezen naar een soort zij-ingang.  De aankoop bon van onze gewone boodschappen kreeg en stempel en vervolgens op zoek naar die zij-ingang. Door een poort, dan naar links, langs de uitgang van de drankverkoop, dan langs een grote stel pallets, en toen zag ik nergens meer iets wat op toegang leek.

Een behulpzame bewaker, die zijn ruim aanwezig, wees me op een zeer smalle doorgang tussen de pallets, de toegang tot een gangetje achter de pallets dat naar de drankverkoop leidde.  We kwamen terecht in een grote hal met veel verschillende merken en soorten alcoholische drank. Wat bier en wijn verzameld en het aankoopbonnetje kreeg een stempel van de beveiligingsmedewerker.  Vervolgens naar Agadir, geparkeerd bij de voormalige camping en toen met Bubbles  voor een late lunch naar restaurant  â€śjour et nuit”. Het was best druk op de boulevard en ook op het strand. Het is ook voor veel Marokkanen een vrije dag ivm. de viering van de groene mars. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Groene_Mars).  Toen we ons maal op  hadden begon het opeens heel hard te waaien. Strandzand waaide over de boulevard. We zijn zo snel mogelijk naar de camper gelo pen en naar een camping 12 km noordelijker gereden. Onderweg in het dorp naar goed Marokkaans gebruik even dubbel geparkeerd om een brood en wat mandarijnen te kopen. Er staan best al wat kampeerders op de camping, mogelijk een aantal overwinteraars die niet meer terecht kunnen op de permanent gesloten camping in Agadir. De meesten zijn echter passanten zoals wij. Na het invallen van de duisternis, verdween ook de wind.

Dinsdag 7 november 2023: We hebben via de receptie een taxi besteld en zijn om half elf vertrokken naar de overdekte souk van Agadir. Het verkeer is een drukke chaos en de taxi kiest een alternatieve route, maar dat helpt niet echt. De hele souk is aardig opgeknapt sinds ons laatste bezoek, vooral de toiletten zijn nu netjes, waren in 2018 nog een gore ruimte met alleen turkse toiletten. De batterij van Thieu’s horloge moest worden vervangen, dat had een lieve meneer in Agdz al geprobeerd zonder resultaat, maar deze keer lukte het wel. Ze vroegen wel 9 euro voor het wisselen van de batterij in het horloge, dat voelt toch als oplichting hier. Zoals altijd wil iedereen zijn spullen verkopen, ze zijn altijd goedkoop, hebben altijd een speciale beste prijs. Helaas verkopen ze eigenlijk niks wat we kunnen gebruiken. Na enkele uren rond gedwaald te hebben door de souk en wat overheerlijke mini macarons gekocht te hebben gaan we per taxi naar de Carrefour supermarkt om kaas. Het duurde wel even voor we een taxi te pakken hadden, want heel veel mensen bij de souk wilden een taxi. Ze hadden er Gouda kaas en ook een meloen. Vervolgens zijn we vis de Talborsjt naar het strand gelopen. Bij de restaurantjes aan het plein in de Talborsjt vonden we een ober die we nog kennen uit de tijd dat we daar vaak gingen eten. Hij herkende ons onmiddellijk en na een kort praatje zijn we verder gelopen.  Bij een restaurantje aan de boulevard hebben we een late lunch genomen. We hadden met de taxichauffeur afgesproken dat we om 16.00 wilden worden opgehaald.  Toen we naar de afgesproken plek liepen passeerden we een winkeltje waar ze duidelijk bier en wijn verkochten. Het drankbeleid is niet altijd duidelijk: In Tetouan de alcoholafdeling van de Carrefour alleen na 18.00 open, In Midelt is een grote drankzaak, In Ouarzazate is de Carrefour drankafdeling alleen overdag open met bewaking, bij de Atacadao was het helemaal een raar gedoe om drank te kopen en dan loop je nu opeens langs een winkeltje vol wijn en bier. Er was wat verwarring over de precieze ophaalplek, maar uiteindelijk kwam het goed. De chauffeur van de terugreis had een universitaire opleiding, maar omdat er geen werk was reed hij taxi. Geen verzameltaxi maar altijd privĂ© taxivervoer. Hij was tevreden met zijn inkomen en de vrijheid die het taxi vervoer hem geeft.

Woensdag 8 november 2023: Vanmorgen met de fiets naar de weekmarkt gegaan. Vroeger was er een enorme drukke en grote weekmarkt beneden in het dorp. Nu is de markt veel kleiner en minder druk. Wordt nu gehouden op een terrein niet ver van de camping. Het oude terrein lag bij een drukke doorgaande weg en daar wordt nu ook gebouwd.  Volgens de taxichauffeur van gister is er in een naburig dorp op dezelfde tijd nu ook weekmarkt, dan hoeven niet zoveel mensen naar de markt van Aourir. Jammer, want er is niks leuks meer aan.  Na ons marktbezoek zijn we naar het dorp gefietst, 5 km bergaf. In een heel klein mooi zaakje geluncht. Het cafeetje had zelfs geen toilet, ik werd verwezen naar het openbare toilet 100 meter terug bij de rotonde. Daar es inderdaad een openbaar toilet, dat op het moment dat ik er kwam zelfs werd geschrobd. Terug in het cafeetje voelde de serveerster zich wel bezwaard dat ze mij naar het openbare toilet had moeten sturen. Ze dacht dat het een “mixed” toilet was en niet erg schoon. Ze had gelijk.

Vervolgens even naar de kust gefietst, daar zit een surfschool en er waren heel veel surfers actief.

De terugweg was dus bergop fietsen, niet echt leuk met gewone oude fietsen, we hebben af en toe een stuk moeten lopen.  Terug op de camping hebben we wat opgeruimd, een handwas gedaan en wat groenten geblancheerd voor de salade van vanavond. Ook internet opgewaardeerd, we kunnen internet nu gebruiken tot we Marokko verlaten. Morgen gaan we wat meer richting Essaouira.

paul

soms is het wel een heel gedoe om aan je dagelijkse aperitief of wijntje te komen .Zeker als je er aan gehecht bent. maar met wat kruip door ,sluip door, en weten hoe , lukt dat jullie best aardig. proost.
verder zijn het weer leuke beschrijvingen van het landschap en dagelijks leven .