bubbles-in-marokko2023.reismee.nl

Een eind op weg in Spanje

Maandag 9 oktober 2023:Inmiddels zijn we aanbeland in Dos Hermanas bij Sevilla.

Vanuit de Franse camping bij de Spaanse grens zijn we naar Salamanca gereden, een lange rit van ong. 500 km.

In noord-Spanje hingen veel hoge mistbanken, soms minder hoog en dan reden we in dikke mist, tunnel in, tunnel uit. Pas in de buurt van Burgos maakte de mist plaats voor de zon en gelijk werd het erg warm in de camper. Weinig verkeer op de weg tijdens deze lange rit. Onderweg een vooral saai lanschap: veel geploegde akkers, grote velden verdorde zonnebloemen, soms grote druivenvelden, en duidelijk een tekort aan regen. Niet druk op de camping hier in Salamanca, maar toch vindt een Spanjaard het nodig pal naast ons te komen staan. Na 4 rijdagen was wat rust welkom. Ook beter voor Bubbles, al heeft ze nog niet geklaagd. Ze heeft 3 oktober wel een speciaal eetbaar botje gehad ivm. dierendag.

De nachten in Salamanca waren best koud, onder de 10 graden, maar in de morgen steeg de temperatuur ook weer snel tot ong. 30 graden in de namiddag. Even een paar morgens uitgeslapen en alle dagen na het ontbijt op ons gemak naar het centrum van Salamanca gefietst. Fietsen zonder ondersteuning, de e-bikes zijn thuis gebleven dit keer. In de stad op Plaza Major was zaterdag een show met veel geluid en bezoekers, veel schoolkinderen; blijkbaar als eerbetoon voor gehandicapten. Niet erg druk met toeristen, dus snel een plaats op terras voor de lunch.

Inmiddels ook kleding gewassen, bij dit weer is een was snel weer droog.

Een Engelse medekampeerder heeft een lekkend brandstoffilter, de Spanjaarden bieden geen hulp ter plekke en er is geen vervoerder die een 4500 kg camper naar een garage kan vervoeren. Hij zit voorlopig vast op de camping. Tegen de avond verscheen er een soort serviceauto op de camping, bleek er toch een monteur te zijn die naar de engelse camper kwam kijken. Na veel gedoe omdat de monteur alleen Spaans sprak, kwam het nieuws dat de man op maandag terug zou komen met de juiste onderdelen ter reparatie. Op Zondag waren er veel groepen met een gids in het centrum, veel “Glovo maaltijdbezorgers” stoven op hun fiets of step tussen de voetgangers door. Inmiddels was er nog een pechvogel opgedoken op de camping. Een Portugees stel met een Renault 4 had problemen et de achteras. Maar ook die zouden maandag worden opgelost. Op zondag arriveerden ook 2 Finse campers, de stellen maakten veel lawaai en dumpten hun vuilnis niet op de daarvoor bestemde plaatsen. We dachten altijd dat Finnen hele nette beschaafde mensen waren.

Gisteren door een best saai landschap naar Cacères gereden. Onderweg wel hier en daar veel schapen en en wat rundvee in de weilanden. In het stuwmeer van Bãnos staat weinig water. Inmiddels ook herfstkleuren in de natuur. De camping in Cacères is de enige camping die we kennen zonder sanitairblok, maar met privé sanitair voor een kleine prijs. Op de camping veel Nederlanders. Per fiets naar het centrum, een hele klus, zonder duidelijke fietspaden. Stad was gezellig druk. Het oude centrum staat op de UNESCO werelderfgoed lijst. Deze keer alleen de kathedraal bezocht. Eenvoudig, maar met mooie details. Onze buren op de camping zijn ook op weg naar Marokko. Het wordt hun eerste avontuur in Marokko. Zaterdag moesten we koelvloeistof bijvullen. Zondag was het niveau na 200 km niet gezakt. Hopelijk blijft dat zo. Zondagavond gaan eten in het campingrestaurant, niet bijzonder, wel betaalbaar. Daarna buiten koffie drinken. Het was 21.20 nog 27 graden.

En dan dus nu overnachten in Dos Hermanas. Ook hier was het vanmiddag ruim boven de 30 graden en ook de laatste nachten waren erg warm. De camping is erg goed bezet, veel mensen zijn hier om Sevilla te bezoeken. Hier ook een Nederlandse pechvogel, hij trapte vanmiddag door de koppeling. Gelukkig stond hij al op zijn plek. Een garage aan de overkant repareert dinsdag, eerder kon niet want nu hadden ze het te druk en vervolgens zijn ze door een feestdag na woensdag gesloten.

Morgen gaan we verder richting Algeciras, veerboottickets naar Ceuta kopen zodat we woensdag hopelijk kunnen oversteken naar Marokko.

Godelive

Al een flink eind gevorderd! Gelukkig mooi weer ?

Nellie en Bert

Hopelijk gaan jullie niet bij al die pechvogels horen. Goede reis

Christa

Geniet ervan samen, dan genieten wij can jullie verhalen