bubbles-in-marokko2023.reismee.nl

Naar Midelt

Maandag 16 oktober 2023:Vanmorgen vertrokken van Ocean View, eerst voor wat boodschappen en tanken naar de Marjane. Als we op de parkeerplaats willen indraaien wordt de pad afgesneden door een Marokkaan die een rij voor ons wil gaan staan, gaat net goed. De parkeerwacht op het terrein spreekt de Marokkaan wel aan op zijn gevaarlijke gedrag. Eerst een fiks bedrag dirhams pinnen want hier betaal je toch vooral contant. Daarna via de pas geasfalteerde N19 zuidwaarts. Hier en daar een stad waar heel veel nieuwbouw wordt gepleegd. Veel is nog niet af. Verder vooral veel kale vlakten en droge rivierbeddingen. Soms zijn er wat dorpjes met kleine akkertjes. Soms heeft men een soort irrigatiesysteem, maar dan moet er wel ergens water vandaan komen. We passeren een stuwmeer waar wel water in staat, maar er kan nog best wat bij. Soms worden de produkten die ze telen langs de weg te koop aangeboden, zoals granaatappels. We stoppen in Guercif voor een lunch, Ik moet nodig naar het toilet. Achter het restaurantje is een toiletgebouw met toiletjuffrouw. Helaas zijn de toiletten allesbehalve schoon, het zijn turkse toiletten en als je doorspoelt staat gelijk alles onder water. Dan maar uitstel van toiletbezoek. De wc dame kijkt nnar de overstroming en wenkt me mee naar de herenkant. Daar opent ze met een sleutel een deur met daarachter een europeesch toilet. Het toilet heeft in geen weken een poetsdoek gezien, maar allé, men kan niet alles hebben.

Ruim na de middag bereiken we Benyakoub, een prachtig complex: hotel met zwembad, tuin en camping. Prachtig ontworpen en opgezet, maar zoals vaak, niet af en slecht onderhouden. Onze medekampeerders daar zijn een Zwitsers-Oekraiens stel met 2 jarige peuter, zij zijn na een reis van 2 maanden Marokko op weg naar huis. Er staan ook 4 grote Franse wagens met oplegger met daarop Rally jeeps en auto’s. Deze rally wagens vertrokken tegen de avond naar de Ferry in Nador. In Nador zouden ze politie escorte krijgen om te voorkomen dat er vluchtelingen op en in de wagens konden klimmen en de wagens zouden slopen.

We hebben heel gezellig gekletst met het Zwitsers-Oekraïense stel en later ook samen gegeten aan de rand van het wat groen uitziende zwembad.

Dinsdag 17 oktober 2023: Vandaag ons verblijf in Benyakoub betaald en vertrokken naar Midelt, een rit van ruim 200 km via de N15. Helaas ook deze rit door een verlaten droog, kaal woestijnlandschap. Veel kloven en droge rivierbeddingen. Weinig bewoners of dorpjes. De weg volgt een rivierdal. Maar er staat geen water in de rivier. Daar waar wel ooit water is staan bomen, worden olijven geteeld en is er bebouwing. De mensen hebben blijkbaar hooguit een ezel voor vervoer. Die wordt bij de weg geparkeerd en daarna gaat men verder met de bus. Wanneer die komt? Inshallah.

Weer regelmatig politiecontrole onderweg. We mochten overal doorrijden.

Soms is er een geasfalteerde zijweg, meeste wegen zijn ezelpaden of ongeasfalteerde pistes.

Missour is een grote plaats onderweg, ook hier veel nieuwbouw en veel verkeer. Net voorbij Missour zijn we gestopt voor de lunch; twee koffie, 2x een gebakken ei en 2 broden. Rekening 3 euro. Ik dacht dat de ober iets vergeten was in rekening te brengen. Maar nee, de rekening was juist verzekerde hij met klem.

Na Missour werd de omgeving bergachtiger, maar nog steeds droog en zonder begroeiing. Toch kwamen we 2 kuddes dromedarissen tegen.

De weg ten noorden van Midelt wordt verbreed, dus weer diverse omleidinkjes. We overnachten bij hotel camping Timnay. Beetje luxe plek voor Marokko, ze hadden een bus Aziaten op bezoek voor een late lunch en ook vanavond hadden ze veel gasten. Er is ook een groep Franse campers met begeleiding. Vanavond is het flink afgekoeld, dat waren we niet meer gewend.

Christa

Een toiletjuffrouw die de wc niet poetst. daar heb je niet veel aan ?

paul

En bij die bedragen voor de lunch is een mooie fooi wel te overzien . Iedereen blij !!!!