bubbles-in-marokko2023.reismee.nl

Via de Gorges de Tohdra naar de Gorges de Dades

Donderdag 19 oktober 2023: Vannacht was erg koud, de wind was gaan liggen en het was muisstil. We verbleven dan ook op ruim 2100 meter hoogte. In Imilchil een smalle hobbelige weg door het dorpje. Het is een onooglijk grauw en stoffig dorpje met heel veel restaurantjes en hotelletjes. We zouden onderweg nog door meer van dit soort dorpjes met erg smalle doorgangen komen. In al die dorpjes is geen tankstation, maar het brandstofprobleem voor brommertjes en auto’s wordt daar creatief opgelost, de lokale brandstofboer verkoopt brandstof on oude waterflessen. We herinneren ons dat we 15 jaar geleden met een huurauto, ergens in de “middle of nowhere” dringend moesten tanken. Men vroeg ons waar we heen moesten en verkocht ons voldoende brandstof tot Agadir. De brandstof werd met waterflessen in de tank gegoten. Na Imilchil was vaak de weg weg, geen asfalt meer te bekennen. Wel veel groene akkertjes waarin meest vrouwen aan het werk waren. Al die kleine akkertjes blijven toch doen denken aan volkstuintjes. Op veel akkertjes staat gras, dat dan weer door vrouwen, zittend op hun knieën geplukt wordt en vervolgens meegenomen wordt naar huis als veevoer. Vervoer van gras en ander geplukt voer in zakken of bijeen gevouwen lakens die op de rug gedragen worden, of die de ezel mag vervoeren. Er werd hier en daar ook geploegd, meestal door mannen met een 1-schaar ploeg achter 2 ezels. Ergens stroomde er water want er waren irrigatie gootjes met stromend water. Zo een irrigatie gootje met water is ook handig om de was in te doen vinden een aantal vrouwen. Het is een bergachtig gebied, dus weer een aantal haarspeldbochten en wat dorpjes waar precies een bus(en wij dus) tussen de huisjes door past. In de dorpjes heel veel lagere schoolkinderen op straat. De meeste meisjes zwaaiden enthousiast, de meeste jongens wilden geld zag je aan hun gebaren. Een enkele keer gingen ze voor de camper staan, in de hoop dat we zouden stoppen. Dit gedrag is vaak het resultaat van mensen die die "arme" kinderen geld, snoep of een “stylo” geven. We hadden vannacht Belgische medekampeerders die van alles aan bedelende kinderen gaven. Weer kwamen we terecht midden in een weekmarkt, maar deze was klein en minder druk. Het dorp had in het buitengebied een gemeentelijk sportveld: een vlak gemaakt stuk zand met aan 2 kanten doelpalen. Veel dorpen in het noorden hebben tegenwoordig kunstgras voetbalveldjes, soms zelfs met een hoog hek er omheen, zo niet in het zuiden. In de winter valt hier soms sneeuw. Dan wordt de weg in het dal afgesloten met slagbomen. Er staat al een waarschuwingsbord: "Barrage de neige".

Er is een nieuwe dam gebouwd, de Tohdra Dam, helaas staat in het bijbehorende stuwmeer geen druppel water. Wel zagen we in die buurt een Nomaden tent. Nomaden verblijven altijd in de buurt van water. Uiteindelijk door de prachtige gorges de Tohdra gereden. Alleen aan het eind stroomde wat water, het was er druk met toeristen en natuurlijk verkopers van sjaaltjes, kleding en andere kleurige prullaria.

Er zijn hier vliegen die je 10 maal moet doodslaan alvorens ze echt dood zijn. We staan op een prachtige camping onder palmen, mooi zicht op de omringende bergen. Helaas moeten we morgen weg, dan is het campinkje gereserveerd door een Duitse reisgroep. Vanmiddag een was gedaan, die was in een uur droog door de harde wind. Wel heerlijk gegeten hier. Een maaltijd moet 2 uur van tevoren besteld worden, zo blijven ze nooit met klaargemaakt voedsel zitten. Het bleef lang warm en het eten werd op een sfeervol verlicht buitenterras geserveerd. De temperatuur was laat op de avond nog 20 graden.

Vrijdag 20 oktober 2023:Vanmorgen na een stormnacht een prachtig zicht op de omringende bergen in de opgaande zon. Toen ik ging afrekenen zei de receptieboy dat we toch konden blijven omdat de groep die kwam wat kleiner was dan afgesproken. Even getwijfeld, maar we hadden alles opgeruimd en waren klaar voor vertrek. Was eerder deze reis het peil van koelvloeistof te laag, nu was het oliepeil van de stuurbekrachtiging aan de lage kant. We moesten in Tinghir tanken en daar ook olie gekocht. Had wel wat voeten in de aarde omdat ze alleen Marokkaans spraken. Toen we met de olie wilden instappen wat consternatie op de weg: een grote kudde geiten dacht dat er een zebra lag en stormde de weg over; een aantal auto’s in de rem.

In Tinghir is heel erg veel nieuwbouw en meerdere wijken in aanbouw. Het stadje wordt een flinke stad. 30 km verder zijn we gestopt in Boumalne Dades. Er is een fraai uitzichtpunt over de oase. Er is een kleine lokale dagelijkse markt met vooral groenten en er zijn winkeltjes en restaurantjes. We hebben wat groenten en brood gekocht en kaartjes oplaad tegoed voor internet. Om 12.00 ging de moskee open en stormden veel mannen erheen voor het vrijdag gebed. Wij zijn ergens gaan lunchen. Bestek moesten we om vragen, was er niet bij geleverd. Duurde even, maar toen kregen we toch bestek. Na de lunch 34 km door de prachtige Dades vallei via veel haarspeldbochten gereden om op onze hoog gelegen overnachtingsplaats te komen. Helemaal boven, na alle haarspeldbochten is een restaurantje met zicht over de vallei. Best veel bezoekers op het terras en maar 1 minderjarige om klanten te bedienen. Triest want in een andere ruimte zat een volwassene met zijn mobieltje te spelen. We kwamen er een Nederlands echtpaar op de e-bike tegen. Zij hadden zich door een busje 30 km naar boven laten brengen en deden de weg terug omlaag met de fiets. De grootste uitdaging, de haarspeldbochten moesten ze nog aan beginnen. We zagen onderweg gisteren een jong stel op fietsvakantie en vandaag passeerden wij 2 mannen die duidelijk op fietstour waren. Een hele uitdaging met het verkeersgedrag en de wegen in dit land. In Tinghir hadden ze wel wat speciale fietsstroken.

We staan op het mooie beschaduwde terrein van een mooi klein hotel. Prima sanitair en lekker gegeten in het restaurant. Best koud hier. We hebben 3 Franse medekampeerders en 6 duitsers in het hotel. Een 100 meter voor het hotel verkoopt een kind souvenirtjes en heeft 2 dromedarissen bij. Hij houdt wel van een praatje en bedelde niet. Was wel blij dat we een paar centen betaalden voor het maken van foto's van de dromedarissen. Tegen de avond voetbalden 6 jongens op het zanderige veldje bij de rivier.

Godelive

Goed verhaal ?

Dirk v W

Vrijdag 20 november 2023, DEZE DATA MOET NOG KOMEN.
Leuk en interessant verhaal om te lezen.
Volgend jaar ben ik met vroeg pensioen en wil ik in oktober deze reis maken.

Martine Winkelmolen

Kleinigheidje blijf je houden Dirk?