bubbles-in-marokko2023.reismee.nl

Ouarzazate

Zaterdag 21-10-2023:Na het ondergaan van de zon rijdt er nagenoeg geen verkeer meer, dus heel rustig in de nacht. Mooie zonsopgang en na betalen voor de overnachting en het diner zijn we vertrokken. Een jonge vent bij de receptie, maar wat steeds opvalt, ze kunnen gewoon niet rekenen. Uitrekenen wat er betaald moet worden lukt wel met behulp van een rekenmachine, wisselgeld teruggeven is een ander hoofdstuk. Weer op de weg passeren we het kamelenjongetje van gisteren, nu bedelt hij wel, maakt gebaren dat hij geld wil om te eten.

In de ochtend zien de haarspeldbochten in de Dades er net wat anders uit dan in de middagzon, het blijft echter een flink hoogteverschil in korte tijd. Het regiobusje neemt onderweg iedereen mee die naar het centrum wil. Regiobusjes zijn vaak oude Mercedes busjes waar in Marokko meer passagiers in passen dan in West-Europa.

In de Rozenvallei waren wat winkeltjes die rozenwater een parfum verkopen, maar in dit seizoen geen bloeiende rozen. In Kelaa Mgouna was een grote groep vrouwen de was aan het doen in de rivier. Er stroomde inderdaad wat water door de rivier. Daar stond ook een Duits/Zwitserse groep campers bij een uitzichtspunt. Bij Skoura was vroeger een prachtig palmenbos, nu waren de palmen op sterven na dood, vaak stond alleen nog de stam. In Skoura verplaatsten opvallend veel mensen zich op een brommertje. Onderweg veel motorrijders en trikes. De trikes verzieken in dit seizoen samen met de diverse rally’s de woestijn. Ze maken ook veel kabaal, zowel de vervoermiddelen als de(meest Spaanse) berijders.

Vaak zijn er veel kuddes schapen te zien onderweg, nu was er geen enkele kudde te zien na Skoura.

Aangekomen op de camping in Ouarzazate staat er een groep Spanjaarden, wat Duitsers en een paar Fransen. Als we ons geĂŻnstalleerd hebben komt een Duitse camper naast ons staan, we hadden elkaar op de boot ook ontmoet blijkt.

De camping heeft het sanitair vernieuwd: dwz. Een nieuw gebouw met tegeltjes en een afvoer die niet verstopt is, ook komt er warm water uit de douchekop. Helaas hebben ze de oude deurtjes, kranen en douchekoppen gebruikt. Een douchekop is zelfs kwijt. Maar toch is het een verbetering ten opzichte van 5 jaar geleden. Ze hebben ook een feestzaal gebouwd, heel mooi. Gelukkig dit weekend geen trouwfeest. Het weer is prima, zonnig en warm.

Zondag 22-10-2023:Vannacht bijna heel de nacht blaffende honden in de buurt, Als het licht wordt gaan de blaffers slapen. Wij zijn met een taxi naar de weekmarkt gegaan, 6 km voor 1,5 euro, je kunt er niet voor fietsen. Een heel erg grote chaotische markt op een speciaal daarvoor bestemd en ommuurd terrein. Veel groenten, fruit, kleding, matrassen, vloerkleden en keukengerei te koop. Een armendeel met 2e hands spullen: kleding, schoenen, elektrische apparaten, mobieltjes etc. Ook landbouw- en klusgereedschap en onderdelen van de gekste dingen te koop. We hebben geen dierenverkoop gezien. Bij elke ingang wordt er popcorn verkocht, popcorn in alle kleuren, ook lolly’s met de beeltenis van een voetballer.

Het waait flink vandaag, vooral harde windvlagen. Toen we terugkwamen op de camping had onze Duitse overbuurman onze luifel gered. De luifel had willen gaan vliegen, ondanks verankering en exstra scheerlijnen.

Er staat op de camping een stel fietsers, Fransen. Ze zijn vanuit Frankrijk komen fietsen, hebben in Spanje wel een stukje met de trein gedaan en zijn op weg naar Dakar. Ze hebben een jaar de tijd. Een gedurfde onderneming in dit land met de gehaaste chauffeurs en niet al te brede wegen.

Voor de camping heeft een rijschool een oefenterreintje om te leren parkeren, achteruit rijden en meer van dat soort oefeningen. De leerlingen die we tot nu zagen waren allemaal vrouwen.

Op 50 meter afstand ligt een voetbalstadion en daar was vanmiddag een wedstrijd. Er was veel politie op de been en het publiek liet flink van zich horen.

Vanavond kwamen er na negenen nog 7 Spaanse woestijn/rally voertuigen de camping oprijden. Ze maakten veel kabaal en gingen hun eten klaarmaken. Om half elf was de rust weergekeerd.

Maandag 23 oktober 2023: Vandaag een wat meer bewolkte en frissere dag dan de laatste dagen. We zijn naar de overdekte markt in het centrum gefietst. Er is in het centrum ook een centraal plein met een Mediatheek. Er waren weinig mensen op de been voor de middag. Dan voor boodschappen doorgefietst naar de Carrefour supermarkt aan de rand van het centrum. De Carrefour is relatief duur voor Marokko, maar heeft meer Europese produkten en verkoopt alcoholhoudende dranken. De fietsen hebben we geparkeerd bij een parkeerwacht. Parkeerwachten regelen (betaald) parkeren op een parkeerplaats of langs de weg. Als je weg gaat moet je de parkeerwacht betalen.

Toen we buiten kwamen bij de Carrefour regende het, we hebben de boodschappen in de fietstassen gestopt en zijn naar een aanpalend Cafeetje gegaan. De regenbui werd een echte hoosbui. Wij hebben geluncht in het cafeetje en na een ruim half uur was de bui voorbij en klaarde het op. We moesten bij de parkeerwacht 5 dirham afrekenen toen we de fietsen meenamen. Toen we terugkwamen op de camping scheen de zon, met af en toe een windvlaag. Door de bui nu geen zand meer dat door de wind rondstoof. Een wasje gedaan want alles droogt best snel. We hadden op de markt haricots verts gekocht, die schoon gemaakt zodat we die vanavond konden eten. Onze huidige buren zijn fransen die 3 campings terug ook op dezelfde camping stonden. Zij blijven een half jaar in Marokko. Er is ook een Franse groep aangekomen. Die groep stond ook in Midelt toen wij daar overnachtten. In zuid-Spanje heb ik een pak toiletpapier gekocht, tenminste dat dacht ik. Maar toen ik een rol uit het pak wilde halen bleek ik een pak keukenrollen gekocht te hebben. Niet echt erg, keukenrol is gewoon wat groter toiletpapier. In Zuid Europa en Marokko zijn de rioolsystemen niet geschikt voor papier, daarvan raken ze verstopt; gebruikt toiletpapier moet dus niet in het toilet, maar in een emmertje naast het toilet.

Vandaag begon ook weer het schooljaar voor de kinderen, dus vanochtend en vanmiddag overal kinderen op weg naar school. De meisjes altijd met een wit jasje, als uniform.

Op de camping staat een kale, geverniste boomstam met daarin meer dan 25 namen gekrast. Het zijn de namen van de overwinteraars die door Corona maandenlang vastzaten op de camping.

Dinsdag 24 oktober 2024:Vanmorgen naar het centrum gefietst, het was er erg rustig. Op een terrasje koffie besteld, duurde ruim een half uur voor we die kregen. Probleem met de " machien" zei de ober. Zijn chef had het ondertussen erg druk met zijn mobieltje. Terug op de camping heeft een Fransman pal voor ons geparkeerd, alsof er niet veel lege ruimte was op de camping. De man is erg aardig, maar zijn parkeergedrag kan beter. In een wijk naast de camping kwam ik een rietvlechter tegen, hij maakte hele mooie dingen die hij dan deels verkocht aan cruiseboten. Inmiddels zijn er 2 Nederlandse fietsende mannen aangekomen, Eentje is op weg naar Zuid-Afrika en heeft daarvoor een jaar de tijd, zijn medefietser fietst 2 maanden met hem mee en vliegt dan naar huis. Vanavond in het centrum gaan eten, de ober holde langs de bakker, slager en groentenboer, de dames in de keuken bereidden het bestelde maal, en zo kwam alles goed. Rekening: 11 euro voor 2 personen. In de avond komt Marokko tot leven, er verschijnen mobiele stalletjes met allerhande zoetigheid op elke straathoek; suikerspinnen, popcorn, verzin het maar.

Op diverse plekken staat opeens een springkussen, er zijn lichtgevende autootjes op accu waarin kinderen rondjes rijden. Overal lopen mensen, groepjes kletsende vrouwen, hele gezinnen, veel fietsers en brommertjes en zelfs op straat is het drukker met auto’s en taxi’s dan overdag. We komen af en toe Nederlanders tegen die hier een dagje verblijven met een reisgroep. Terug op de camping heeft de Franse reisgroep een diner met Berbermuziek en dans. # vrouwen zijn al 2 dagen bezig met voorbereidingen voor dat diner. (Tajine maken) Een hele grote showgroep, mannen en vrouwen. De Fransen doen vlot mee met de dansende berbers. Om 23.00 is alles rustig. De showgroep is naar huis en de Fransen naar bed, die gaan morgen weer verder.

Woensdag 25 oktober 2023:De nachten zijn nu best koud, maar tegen 11.00 is de temperatuur weer heerlijk. In de middag zelfs warm. We zijn weer even naar het centrum gefietst, tevens wat wijn en bier gehaald in de “cave” van de Carrefour. Die alcoholafdeling is alleen tijdens kantooruren geopend. Een bezoekje aan de Kashbah hadden we ook in gedachten, maar die is voorlopig niet open voor bezoekers. De Kashbah heeft wat schade door de aardbeving van september. Een “lokale” gids dacht ons even wegwijs te maken, die is snel afgepoeierd. Dit soort mannen is helemaalgeen gids, maar is erg opdringerig bij het geven van hulp en wil altijd te veel geld voor hun “hulp”. Er is in het oude stadsdeel rond de kasbah een Joods wijkje met een oude en nieuwe synagoge. De oude synagoge is een museumpje, bij de nieuwe synagoge staan militairen omdat er soms toch dreiging is naar oden toe door de oorlog van Israël en de Palestijnen. Tegen de avond waren we door onze Franse buren uitgenodigd voor een “apéro”.

Hij trakteerde op pompelmoeswijn. Heerlijk fris en met een laag alcoholpercentage. We hadden nooit eerder van deze wijn gehoord. Hij had ook Muscat in de aanbieding, maar daar zat voor ons wat veel alcohol in. Hij blijft tot en met maart in Marokko. Hij heeft een hondje geboren in Marokko, geen wilde hond maar een Bichon. Een ras dat erg gewild is in Frankrijk. Het beestje is 8 jaar, maar blaft wat veel. Het was een gezellige borrel, daarna moesten we wel nog koken, werd een laat diner vandaag. Vanmorgen is de Franse groep vertrokken, vanmiddag arriveerde een nieuwe groep, deze keer Volkswagen groep, meest Nederlandse busjes. Inmiddels zijn de door de valpartij in Nador gekwetste ribben bijna genezen, de genezing van de wond aan de grote teen schiet niet erg op, dus dichte schoenen dragen is voorlopig niet mogelijk.

Godelive

Weer een leuk stukje verhaal! ?

Ton

De verslaggever van De Limburger kan jaloers zijn op dit verhaal.

Paul

Hey Martine en Thieu
Inderdaad zijn het uitvoerig en goed beschreven verslagen van jullie reis met veel photo gr Paul