bubbles-in-marokko2023.reismee.nl

Zagora

Donderdag 26 oktober 2023: Vanmorgen werden we door de chef van de camping verrast met een gratis stokbrood "voor onderweg". Om 10.30 waren we in Agdz. Daar was de enorme weekmarkt bezig, inclusief geiten en koeien verkoop en natuurlijk slachtte men de kip naar keuze voor de klant. We vonden makkelijk een parkeerplek voor een bezoek. Door de langdurige droogte een heel erg stoffige locatie voor de markt. We hebben vers fruit gekocht en zijn naar café-camping Agdz gereden. Best mooie plek net buiten het centrum, mooie bloeiende struiken, bijzondere insecten die de bloemen bezoeken, over het sanitair zullen we het niet hebben al is het toilet betegeld en functioneel Ze hebben alle tegelresten die ze konden vinden gebruikt. Na de lunch zijn we naar het centrum gefietst, daar onze fietsen in bewaring gegeven bij de taxi regelaar. Er zijn allerlei winkeltjes, maar niks bijzonders. In de apotheek heb ik geprobeerd wat geavanceerdere verbandmiddelen dan een simpele pleister voor mijn gewonde teen te krijgen. Het was druk in de apotheek en sommige vrouwen zijn sluw brutaal; ze steken snel voor de neus van een klant een mobieltje over de toonbank en stellen tegelijkertijd over de tekst op die telefoon een onnodige vraag. Gevolg: zij worden eerst geholpen en de andere klanten mogen nog langer wachten. Uiteindelijk was er een zeer vriendelijke apothekersassistent die tijd had, hij sprak prima Frans en vertelde dat zijn vader ruim 10 jaar in Nederland in de mijnen had gewerkt, de vader was inmiddels overleden en de jonge man was nooit in Nederland geweest. Na wat gezoek, ook met behulp van plaatjes op google bleek dat de apotheek niks anders kon leveren dan een simpel rolletje Hansaplast, een simpele pleister en een klein rolletje windsel. Dan maar creatief werken met de verbandmiddelen die ik al bij me had. Thieu’s horloge is ermee gestopt, heeft een nieuw batterijtje nodig. We vonden een klein winkeltje vol soorten batterijtjes en een superaardige eigenaar die het batterijtje wel wilde wisselen. De man heeft zijn uiterste best gedaan, maar kreeg het horloge niet geopend en na een half uurtje zijn we weer vertrokken zonder nieuw batterijtje. Vanavond zijn we in het centrum gaan eten, prachtig om te zien hoe de stad na zonsondergang opeens tot leven komt. Overal volwassenen en kinderen, veel groepen vrouwen kletsend. Veel heen en weer geflaneer door de jonge dames. Fietsen, brommertjes, scooters, alles in beweging. Een Franse camper zien we 3 maal een rondje rijden om de rotonde, blijkbaar vindt hij geen camping want later zien we hem ergens langs de weg staan voor de nacht. Bij het afrekenen van de maaltijd in het restaurantje krijgen we als wisselgeld ook een 1 euro munt, dat was zo de bedoeling zei de ober. Vermoedelijk hebben Europeanen zonder dirhams, betaald in euro’s en daar kan het restaurant ook niks mee. We staan met een Spaans echtpaar op het restaurant campinkje, we verstaan elkaar helaas niet.

Vrijdag 27 oktober 2023: Vannacht een blafconcert van straathonden, verder wel rustig. We zijn vanuit Agdz 130 km naar het zuiden gereden. Onderweg veel droog landschap, ook berglandschap. Veel dode palmbomen en lege rivierbeddingen. Waar 5 jaar geleden nog een waterstroompje te zien was, nu geen druppel. Soms weten mensen toch ergens water te vinden en is er een mooi groen akkertje. Er zijn in deze regio zelfs fietsstroken op de wegen. De jeugd heeft daar geen boodschap aan en fietst gewoon maar ergens op de weg. De scholen waren uit, dan is het hier en daar druk met jongeren. Rond de middag zijn we aangekomen in Zagora, nog 2 andere stellen op de camping. Het is vrijdag, gebedsdag, dus heel rustig in de stad en heel de middag nagenoeg alle winkeltjes gesloten. Het is erg warm hier, om 22.00 nog 21 graden.

Zondag 29 oktober 2023: Een soort rustdag gisteren, over de brug naar de andere kant van de rivier gefietst, nou ja, droge rivierbedding, onvoorstelbaar dat in 2014 die rivier door de aanhoudende regen een 100 meter brede stroming had. Er is trouwens een hele lange boulevard aangelegd op de rivieroever. In het centrum geluncht, het was erg druk in dat restaurantje: Fransen die hier met kinderen de herfstvakantie doorbrengen. We ontmoetten er ook een Nederlands echtpaar die een rondreis maakten met Djoser, ze hadden een nacht in een tent in de woestijn mogen slapen, een ritje op een kameel gemaakt en hadden nu een dagje vrij. Gisteren handdoeken en beddengoed naar de wasserette gebracht. Het was gisteravond tot laat erg warm, dus lang buiten gezeten.

Vanmorgen zijn we naar de grote weekmarkt 2 km buiten de stad gefietst. Er is hier 2 keer per week een grote markt, mensen uit heel de regio komen dan hierheen. In juni 2021 is alles op de weekmarkt(tentjes en stalletjes) verwoest door een enorme brand. Op het terrein van toen wordt nu een nieuwe marktplek aangelegd, met verhardde paden, een gedeelte krijgt een overkapping en een deel een betonnen vloer. Het helle terrein ommuurd, maar is nog niet klaar. Op dit moment wordt de markt gehouden op een terrein naast het oude terrein. Door de droogte heel erg stoffig. Alles wat je daar koopt zal eerst ontdaan moeten worden van stof. We konden geen fiets parkeerplek met bewaker vinden, overal stonden fietsen en vooral brommers geparkeerd, kris-kras door elkaar desnoods. De politie regelde het chaotische verkeer zodat ook auto’s ergens konden staan. We hebben de politie gevraagd of we de fietsen bij hun busje konden parkeren, maar daar trapten ze niet in, ze moesten werken en hadden geen tijd om op fietsen te letten. Fiets aan de hand meenemen tussen de kraampjes was geen probleem zei de agent. Er werd ook hier heel veel verse groenten en fruit te koop aangeboden. Uiteraard ook keukenspul, kleding en “reserve onderdelen” voor van alles en nog wat. We hebben een paar stoffige marktstraatjes doorgelopen en zijn toen naar het deel waar vee wordt verhandeld gelopen. Er wisselden koeien, schapen en geiten van eigenaar. Er was een ezelstalling en iemand die de poten van de ezels schoonmaakte. Ook werden er grote pakken hooi en bundels vers groenvoer verkocht. Dan nog even naar de dadelmarkt gaan kijken. De dadels zijn inmiddels goeddeels geoogst en werden op de markt verpakt in dozen en verhandeld. Ze werden met veel dozen tegelijk verkocht en afgevoerd. Een kilo dadels kostte ons 2 euro. Op weg terug naar de camping hebben we de was opgehaald in de wasserette. Netjes schoon en gevouwen in de tas. Duidelijk aan de lijn gedroogd, inclusief kreukels. Ze zullen wel geen wasdroger hebben. We hoorden vandaag dat afgelopen weekend noodweer was geweest in het noorden van Marokko met veel storm en waterschade aan de fruitoogst. We hebben onderweg ook nog een prachtig hotel bezocht, met een geweldige binnentuin met zwembad. Geen gasten te zien. Er was wel een bar waar ze ook wijn verkochten, niet per glas, wel per fles á 20 euro. Ook vanmiddag was het weer erg warm, hebben we in de schaduw gezeten. Op de camping is het erg rustig, vannacht waren we met acht, vanmiddag nog met drie. Toen ik op het eind van de middag ging douchen kwam er alleen koud water uit de kraan, dat had ik weer. De campingbaas opgepiept en die kwam met vliegende vaart in zijn antieke Mercedes terug uit de stad. Hij dacht dat de waakvlam van de geiser was uitgewaaid. Dus lucifers gezocht en toen moest er warm water zijn. Helaas, nog steeds geen warm water en de waakvlam weer uit. Uiteindelijk heeft hij maar een volle gasfles aangesloten op de geiser en jawel, daarna was er warm water. We zijn gaan eten in een restaurantje dat erg goede recensies had van Europese toeristen, maar dat viel wat tegen. Het eten smaakte wel, maar een deel van de gerechten op de kaart hadden ze niet en we werden bediend door een tiener die nog heel veel moest leren.

Nellie

Mooi verhaal. Hopelijkkrijgen ze wat regen. Wij hebbener veel van gekregen in Nederland. Nog fijne reis.

paul

Hey Martine en Thieu,
Is wel veel van hetzelfde op dit moment daar in Marokko, erg droog, stof, rots en bijna nergens wat groen te bekennen .Ook in die dorpjes zie je bijna geen groe of bomen . Zou niks voor mij zijn !!
Martine had je op markt bij die man van die ezels ook niet ff naar je teen kunnen laten kijken.!!
goede trek zalf doet wonderen!
En wat die wijn betreft daar heb je toch wel een fles van genomen, zo voor de avond samen een klein glaasje ! Verder altijd leuk om te lezen en de foto,s te bekijken , nog een goed vervolg gr